eerste week in Moldavie - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van marissa manen - WaarBenJij.nu eerste week in Moldavie - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van marissa manen - WaarBenJij.nu

eerste week in Moldavie

Blijf op de hoogte en volg marissa

07 September 2014 | Moldavië, Orhei

3 september
Donderdag op vrijdagnacht ben ik in moldavie gearriveerd. Om 6 uur smorgens kwam ik aan bij marielle en tudor. Om 9 uur hadden we een meeting met alle collega’s van kom en zie. We begonnen met een bijbelstudie, en later werden de praktische dingen besproken. Daarna ging iedereen zijn eigen lokaal schoonmaken en dingen voorbereiden. Ik ben smiddags naar cricova gegaan. Dat is een dorp vlak bij chisinau, waar de ouders van anea wonen. Ze heeft me veel verteld over haar jeugd. Ze groeide op in een gezin waar veel alcoholisme is, en met een zus met grote psychische problemen. Op haar 15e heeft ze haar hart aan God gegeven. Ze heeft gestudeerd voor kleren ontwerper en architect. Ze is heel creatief! S avonds laat zijn we naar bulaesti gegaan. daar was ook Victor, een jongen die die leiding is op de zomerkampen. Hij is een goede vriend van familie petrenko. Anea en Adic werken allebei op de school in bulaesti. Zaterdag hebben we met zn vieren hun lokalen opgeknapt, want maandag is overal in moldavie de school begonnen. Zondag zijn we naar de kerk geweest. Adic is daar dominee. Het was erg warm dus de kerkdienst werd buiten gedaan. In bulaesti praten ze alleen maar oekrains/russisch, zo ook tijdens de kerkdienst. Maar gelukkig was daar Victor die vertaalde. Het is gebruikelijk om na de kerkdienst met zn alles te eten. Savonds zijn we naar orhei gegaan, en hebben we koffie gedronken bij de dominee van de kerk in orhei. Maandagochtend ben ik met de rutiera, het openbaar vervoer van moldavie, van bulaesti naar orhei gekomen. Hele onderneming als je de taal niet helemaal onder de knie heb. Maandag begonnen alle scholen weer, en overal op straat liepen kinderen met hele mooie kleren en bloemen. De eerste schooldag is in moldavie een groot feest. Zo ook hier bij kom en zie waren de kinderen extra mooi aangekleed en hadden ze bloemen mee genomen. De dag verliep een beetje rommelig omdat het de eerste schooldag was, maar alle kinderen waren erg blij om weer bij kom en zie te zijn. Na het werk ben ik naar Anna Dascal gegaan, de vrouw waar ik slaap deze aankomende weken. Anna is 33 jaar en werkt in de polikliniek in Orhei. Ze woont in het huis van een man die in het buitenland werkt. De voorzieningen in het huis zijn wat anders dan ik gewend ben thuis, zonder douche, wc, badkamer, internet, en eigen kamer, maar ik ben super blij dat ik bij haar kan slapen. Het huis is 100 meter verwijderd van het kom en zie huis, dus het is lekker dicht bij!
dinsdagmorgnen ben ik met tanea naar een basisschool geweest waar nicoleta, een meisje met down, elke ochtend heen gaat om lessen te volgen. Het was leuk om te zien hoe het er op een basisschool aan toe gaat. Nicoleta is 7 jaar en gaat naar de eerste klas. Ze is een heel slim meisje met een sterk karakter. Vandaag was de 2e dag voor nicoleta op het reguliere onderwijs. Sinds dit jaar zijn scholen in moldavie verplicht om ook kinderen met een handicap aan te nemen op school. Voor nicoleta is dit een goede zaak. Ze vind het erg leuk op school en heeft al geleerd een paar letters te lezen!
Gisteravond was de sportavond van de kerk. We hebben gevoetbald. Bijna elka avond is er wel wat te doen in de kerk. Maandagavond is er jeugdavond, dinsdag sport, woensdag repetie van het kerkkoor, donderdag een kerkdienst. Ik hoef me hier in iedergeval niet te vervelen!

  • 07 September 2014 - 09:36

    Anneke:

    Leuk maris!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Moldavië, Orhei

marissa

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 4283

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 15 November 2014

internationale stage maatschappelijke zorg

Landen bezocht: