Water - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van marissa manen - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Orhei, Moldavië van marissa manen - WaarBenJij.nu

Water

Blijf op de hoogte en volg marissa

19 September 2014 | Moldavië, Orhei

De afgelopen week heb ik veel te maken gehad met 'water'. Koud water, Warm water, water waar we niet bij konden, water tekort, water wat er niet was terwijl het er wel had moeten zijn, en water wat eindelijk op een plek is waar het nooit is geweest...

Donderdag wilden we met het hele gezin naar Aquaparc gaan ter gelegenheid van de verjaardag van Anea ( aankomende zondag). aquaparc is een groot zwemparadijs met allemaal glijbanen. het is super mooi daar, en the place to be voor een lekker dagje ontspannen. ik had een dag vrij gekregen van stage, en we hadden de hele week gebeden voor mooi weer. en donderdag werden we wakker, en ja hoor, stralende zon! iedereen maakte zich klaar om naar aquaparc te gaan. in de auto werd het al lekker warm, en na 2 en een half uur opgevouwen in een auto gezeten te hebben, kwamen we eindelijk aan bij aquaparc. het zag er zo mooi uit, dat had ik in nederland nog niet eens gezien. het enige jammere was dat het park dicht zat -_-' .

vrijdag ben ik weer naar bulaesti gegaan. daar werden 's avonds nog even snel 2 varkens geslacht bij de moeder van Adic. Ik kan nou niet zeggen dat ik enige affectie heb met dieren, maar ik kon het toch niet aanzien/horen, ook al weet ik dag Adic en Vitalie het zo snel mogelijk doen, zodat de varkens zo min mogelijk lijden. toen we 's avonds terug kwamen, wilde we warm water maken in de badkamer ze verwarmen dan een grote ketel die in de badkamer staat. onder die ketel moet je dan vuur maken, en dan heb ik heel veel liters warm water, wat ongeveer 12 uur warm blijft. nou, het water was warm, maar toen bleek dus dat de ketel kapot was. dus dat was een koude douche.

Zaterdag begon de tomorrowclubs in bulaesti. van 3 tot 5 uur komen de kinderen van bulaesti naar het projecthuis van anea en adic. hier hebben ze geknutseld, gezongen, en kregen ze bijbelstudie. daarna hebben we schoongemaakt in dit projecthuis. bij het woord projecthuis denk ik al snel aan een huis waar allemaal spullen staan voor een leuk kinderdagcentrum o.i.d. maar dat is hier wel anders. het enige wat hier in dit huis staat met 2 verdiepingen, is een tafeltennistafel en een paar stoelen. in dit huis komen 2 keer in de week ongeveer 25 kinderen voor naschoolse opvang.

Zondag zijn we naar de kerk geweest. gelukkig was mn persoonlijke vertaler Viktor er weer:). de preek ging over hoe belangrijk het is om bijbel te lezen. zaterdagavond hadden we met het gezin een discussie over wanneer je voor het laatst bijbel heb gelezen en waarom je wel of niet leest. de meningen waren erg verdeeld. na deze preek was voor mij heel erg duidelijk hoe belangrijk het is om bijbel te lezen, en dat je eigenlijk niet zonder kan! uit de kerk was ik niet lekker geworden. ik zat achter de computer en ik viel in een keer flauw. ik kreeg koorts, en lag de rest van de dag op bed.

maandag voelde ik me niet veel beter, maar ik was toch maar naar orhei gegaan. toen ik bij kom en zie aan kwam, bleek het water te zijn afgesloten. dat gebeurt wel vaker, dat zomaar in ene het water een dag word afgesloten. er zijn gelukkig veel waterputten in de buurt, maar het is niet heel erg praktisch als je een kinderdagcentrum hebt. als het water is afgesloten ga je pas echt beseffen voor hoeveel dingen je eigenlijk water gebruikt. probeer maar eens eten te koken zonder water. valt niet mee. ondertussen begon ik me slechter en slechter te voelen. bij kom en zie werkt een verpleegster. zij nam mijn bloeddruk op, en die was veel te hoog. mn hartslag was ook rond de 100. ze besloot de ambulance te bellen. hier schrok ik wel even van. ik voelde me echt niet zo ziek dat ik een ambulance nodig had. dit zei ik ook tegen de verpleger, en die zei: ach Maris, hier in moldavie bel je al een ambulance als je hoofdpijn heb en alleen thuis bent. nou, dat stelde me wel iets gerust. ambulance kwam, gaf een injectie, en zei dat het goed was om in het ziekenhuis wat onderzoeken te doen. dus dinsdag zijn we naar het ziekenhuis gegaan. ik had de hele week een zeer hart, en mn hart klopte heel hart. ik kreeg allemaal hartonderzoeken, neurologische onderzoeken, en ben zelfs bij een oogarts geweest, en nu blijkt dus dat ik een keelontsteking heb, die uit de hand gelopen is, en dat daardoor mn hart zeer doet. daarnaast ben ik uitgedroogd. die combinatie zorgt er dus voor dat ik me afgelopen week ziek voelde. ik ben weinig bij kom en zie geweest afgelopen week. wel heb ik met mn SLBer geskyped. ik hoopte duidelijkheid te krijgen over welke opdrachten ik hier moet doen, en wat ik voor de lessen hier moet doen. een van de eerste dingen die ze vroeg was: ' en wat moet je eigenlijk voro school doen?'. en toen dacht ik: OJA. het ROC. ik was het bijna vergeten. dus de aankomende week gaan we uitzoeken wat ik hier nou eigenlijk voor school meot doen.

deze week vertelde Adic me dat ze een waterleiding gaan maken bij het huis van zijn moeder. de moeder van adic heeft een boerderij emt varkens, ganzen, kippen en een koe. 3 keer per dag moet ze water uit de put halen voor alle dieren, en voor haar kinderen. alle kinderen van de moeder van adic zijn getrouwd en het huis uit. een paar jaar terug overleed de vader van adic. de moeder van adic heeft toen 2 meisjes in huis genomen die waren achter gelaten door hun moeder. de meisjes, carolina en liliana, zijn nu 5 en 7 jaar oud, en echte lieverdjes. voor de moeder van adic is dit water een grote zegen!

dus, zoals je leest, veel water wat tot zegen is, en wat water wat iets minder tot zegen is. maar ik leer hier om dankbaar te zijn voor alles. het was weer een mooie week, met vooral veel zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Moldavië, Orhei

marissa

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 4287

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 15 November 2014

internationale stage maatschappelijke zorg

Landen bezocht: